#34 Websites Rock: Waarom je er eentje nodig hebt in deze digitale jungle!

Als ondernemer kan het maken van een website een hele uitdaging zijn. Dat weet ik als geen ander na mijn rebranding. Puffen en zweten was me dat soms… Gelukkig bestaan er experts zoals Ann-Sophie om ons daarbij te helpen. Zij is dan ook meteen de derde ambitieuze mamadam waar ik in gesprek mee ga voor deze derde experttalk van de maand. 

Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!

Hey, Ann-Sophie, kan je even vertellen wat je juist doet?

“Ik ben een webdesigner die online ondernemers helpt een strategische website op te bouwen. Maar meer dan alleen ‘opbouwen’, wil ik deze ondernemers vooral ook aanmoedigen om zelf aan de slag te gaan met hun website. Daarmee bedoel ik dat ik mezelf dus eerder als een ‘helpende hand’ zie die inspringt als er struggles zijn.”

Waarom vind je het belangrijk dat ondernemers zelf aan de slag gaan met hun website?

“Enerzijds maakt het je als ondernemer ‘weerbaarder’. Je laat je niet zomaar blindelings leiden door anderen die zeggen dat het zus of zo moet wil je dat je website slaagt. 

Anderzijds geeft het ook onafhankelijkheid. Als jij weet hoe je je website (technisch) moet beheren, kan je hem  zelf steeds up to date houden. Je spaart tijd, energie én geld uit om dat je niet voor elk pietluttig detail beroep moet te doen op jouw websitebouwer.”

Het is altijd maar ‘social media dit, social media dat’ vandaag de dag. Maar waarom is een website hebben als ondernemer ook nog altijd heel belangrijk? 

“Dit komt opnieuw neer op onafhankelijkheid dat jij, als ondernemer, op zoveel mogelijk vlakken wil bereiken. Dit betekent dus ook dat je onafhankelijk wil zijn van platforms waar je geen controle over hebt. 

Stel je bijvoorbeeld voor dat Instagram plots een breakdown heeft, net op het moment dat jij in een lancering zit? Dat kan enorme gevolgen hebben voor jouw bedrijf… Je website daarentegen is echt jouw eigen platform. Daar waar jij volledige controle op hebt, alsook waar jij als een ster op je eigen podium kan staan. 

Bekijk het zo: je eigen website is als de zon die straalt op de planeten, social media, eromheen. Naar welke planeet je ook reist, ze leiden uiteindelijk altijd terug tot het centrale punt, de zon. Daarmee wil ik niet zeggen dat je website belangrijker is dan je social media – het is een én én verhaal – maar wel dat je website gewoon echt van jou is. Het is jouw visitekaartje als ondernemer!

Jij werkt met WordPress, Ann-Sophie. Wat zijn de voordelen van dit platform? 

“Wordpress biedt veel flexibiliteit met ontelbare mogelijkheden. De downside daarvan is dat het ook heel complex kan lijken voor zij die niet gewend zijn te werken met het platform (knipoog naar Sharon). Mijn missie als webdesigner is dan ook om andere ondernemers het zo gemakkelijk – gebruiksvriendelijk! – mogelijk te maken.

Daarnaast is WordPress ook zeer goed in jouw zoekmachineoptimalisatie ‘out of the box’ verbeteren. Dankzij het platform kan jij je organisch bereik enorm verbeteren!”

Wat is het verschil tussen een standaardtemplate van WordPress en de ontwerpen die jij creëert?

“Standaardtemplates zijn vaak beperkt tot een specifiek ontwerp, terwijl mijn multi-design thema’s geen beperkingen hebben. Ik bouw templates met de mogelijkheid om nadien nog alle designelementen toe te voegen die je zelf wilt. Dit geeft jou, als ondernemer, echt de vrijheid om je website aan te passen naar jouw wensen.”

Wat geef je als ‘belangrijkste’ tip mee voor iemand die wil beginnen bouwen aan zijn website? 

“Geen tip over techniek, maar wel over… TEKST! Ik zie heel vaak, zelfs bij grote ondernemers, dat de teksten op een website het doelpubliek eigenlijk niet (meer) aanspreken. Jammer… Dubbel en dik gemiste kans. Want het zijn eigenlijk echt de teksten op jouw website die doorslaggevend werken voor de klant, pas daarna komt het design aan bod. 

Wat je kan doen om aantrekkelijke teksten te schrijven? Mijn tip: ga in gesprek met je klanten en luister naar hun struggles. Vervolgens gebruik je hun woorden – of parafrases – om de teksten op je website zo te schrijven dat jouw klanten zich echt aangetrokken voelen tot jouw producten / diensten. Ze herkennen zich immers in jouw taal!”

Welk advies zou je geven aan ondernemers die twijfelen tussen hun website volledig uitbesteden of toch een stukje zelf doen?

“Stel jezelf twee vragen. 1. Heb je er de tijd voor – wanneer wil je dat alles naar buiten komt? 2. Krijg je er energie van – of geeft het je alleen maar bad vibes (frustratie, vermoeidheid, stress…)?

Heb je nog een laatste boodschap of een tip voor andere ambitieuze mamadammen zoals jij? 

“Be yourself! Gebruik jouw website echt als jouw podium en ga ervoor! Laat je eigen kleuren zien!” 


Een kort maar krachtige, hele mooie aanmoediging voor ons, ambitieuze mamadammen, om mee af te sluiten. Ik hoop dat jij dus net zoals ik geïnspireerd en gemotiveerd bent door Ann-Sophie om ook van jouw website iets heel tofs te maken. 

Veel succes alvast! 

Mocht je nog vragen hebben voor mij of Ann-Sophie, stuur gerust een berichtje. 

Vergelijkbare berichten