#35 Wees niet van d’een Aldi, maar durf je te positioneren.

In deze experttalk stel ik je voor aan Hannelore, mijn eigen coach en tevens degene die een beetje aan de basis ligt van mijn rebranding. Hoezo datte? Omdat Hannelore mij eraan herinnerde dat de oude Sharon Cobert niet meer up to date was met de huidige Sharon. Of anders gezegd, mijn positionering klopte niet meer. 

Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!

Eerst en vooral, waarom is een goede positionering essentieel voor ondernemers? 

“Zij die mij kennen weten dat positionering één van mijn stokpaardjes is. Het is dan ook gewoon zooooo belangrijk. Want als je een goede positionering hebt, verloopt ondernemen gewoon veel makkelijker. Jij weet goed wat je doet, hoe je het doet, voor wie je het doet , met wat je het doet… waardoor je jezelf een betere positie op de markt geeft en beter gaat verkopen.”

Je haalt het al even aan: wat, hoe, met, voor wie… Je kan je dus positioneren op heel veel vlakken. 

“Zeker! Een eerste hele belangrijke is ‘voor wie’, of jouw ideale klant. Als startende ondernemer is het vaak zo dat je iedereen wil helpen, want alles wat binnenkomt is mooi meegenomen. Maar gaandeweg ontdek je dat er gewoon mensen zijn die je liever helpt dan anderen. Op dat moment is het de kunst om voor een bepaalde richting te kiezen en jezelf te positioneren op vlak van jouw ideale klant. Ik weet dat dit vaak heel eng is omdat je bepaalde mensen uitslaat, maar onthoud: je sluit ook vooral heel veel mensen in!”

Positionering gaat ook om een bepaalde uitstraling aannemen? 

“Ja! Vaak denken ondernemers dat het genoeg is om een bepaalde niche te hebben, maar voor mij zit het net in de combinatie van de twee. Je kunt een niche hebben, maar het is ook belangrijk om te bedenken wat je wilt uitstralen en hoe deze uitstraling past bij je ideale klant. 

Een voorbeeld dat ik altijd aanhaal is den Aldi. Iedereen weet dat je daar geen Chanel kan kopen, omdat dat niet past bij enerzijds het doelpubliek van den Aldi, en anderzijds de uitstraling van den Aldi.

Ik merkte ook soms dat mensen mijn waarde onderschatten omdat ik te weinig vroeg. Positionering hangt dus ook samen met de juiste prijs vragen? 

“Natuurlijk, Sharon! Het is belangrijk om een prijs te vragen die overeenkomt met de waarde die je te bieden hebt. Eerst en vooral is het niet goed voor jezelf én jouw klanten: je gaat heel hard moeten werken om jezelf een deftig loon te voorzien en dat heeft ook een invloed op de kwaliteit van het werk dat je levert. 

Daarnaast heeft het ook te maken met prijsperceptie: “Seg, die vraagt zo weinig? Er moet wel iets mis zijn?” Want stel je voor dat er een Tesla te koop staat voor € 5.000? Dan ga je me niet vertellen dat je je niet afvraagt of deze wel ‘echt’ is? 

Positionering is dus echt een kwestie van een totaalpakketje dat moet kloppen? 

“Inderdaad! Alle puzzelstukjes* moeten kloppen en dat is een heel proces waar je doorheen moet. Dat weet jij als geen ander hé, Sharon! Jij hebt jezelf stevig ge-HER-positioneert nu, waardoor jij er nu weer helemaal tegenaan kan!  

*Met puzzelstukjes bedoel ik echt alles: van aanbod tot prijzen, van ideale klant tot rebranding. Ja, Sharon, want jij hebt het steeds over je rebranding, maar voor mij is dat eigenlijk maar het laatste stukje van de hele puzzel. Jij hebt al het ander omtrent je positionering eerst in orde gemaakt – de basis is er – waarop je dan je rebranding – het meest ‘zichtbare’ (kleuren, foto’s, kleuren) – hebt kunnen bouwen.”

Ja, ik voel me echt ‘herboren’ als ondernemer! Een volgende vraag: is dat iets wat je vaker ziet? Dat iemand’s positionering verandert?

“Absoluut, Sharon. Positionering is allesbehalve statiscch. Jij verandert. Jouw bedrijf verandert. De markt verandert. Daarom is het belangrijk om bij tijd en stond te herevalueren of je positionering nog steeds up to date is. Meestal voel je ook wanneer het tijd is om jezelf te herpositioneren. Je gaat dan minder communiceren bijvoorbeeld, omdat wat je de wereld instuurt gewoon niet meer is waar jij 100 % achter staat. 

Daarnaast is het ook heel logisch dat je als startende ondernemer nog niet helemaal weet wat je positionering juist is. Je bent aan het experimenteren met de ontelbare mogelijkheden die er zijn, om dan gaandeweg ‘slimmer’ te worden en echt te ondervinden wat jij zelf wil doen.

Een tip die ik wil meegeven aan starters: experimenteren is zeker goed, maar houd jezelf wel een basis voor om verder op te bouwen. Neem nu het voorbeeld van een schoonheidsspecialiste die huidverbeteringsbehandelingen aanbiedt voor € 200 /uur en tegelijkertijd ook pedicures doet aan € 30 / uur? Dat gaat gewoon niet werken: 1. omdat het een heel ander type klant is, en 2. omdat er een heel andere ‘waarom’ achter schuilt.”

We hebben het nog niet over ‘authenticiteit’ gehad. Ik wou absoluut de kleur ‘geel’ behouden in mijn rebranding omdat dat gewoon echt bij mij past. 

“Authenticiteit is nen hele belangrijke voor mij! Ik zie heel vaak coaches die zeggen dat de holy grail is om een high-end business op te bouwen. Maar voor mij is dat allesbehalve dé enige optie. Neen, ik ben ervan overtuigd dat one size fits all niet bestaat. Je kan alles laten werken, zolang je er zelf maar echt in gelooft – en mits een aantal basisprincipes (marketing, strategie…) uiteraard.”

Hoe belangrijk is het om je te laten bijstaan in je positionering? 

“Niet alleen in je positionering, maar voor alles wat er bij ondernemen komt kijken is het gewoon heel handig om je altijd te laten bijstaan. Want een coach of mentor, iemand met kennis van zaken aan je zij, brengt zoveel voordelen met zich mee: jij zelf ziet soms de dingen gewoon niet meer, jij wordt uitgedaagd, jij hebt iemand om mee te sparren, jij wordt aangemoedigd om door te blijven gaan… om er maar enkele op te noemen.”

Heb je nog een laatste boodschap of een tip voor andere ambitieuze mamadammen zoals jij? 

DURF jezelf te positioneren, want groei ligt altijd buiten je comfortzone. Ik zeg ook altijd tegen mijn coachees: je kan altijd een stap terugnemen en stilstaan is sowieso achteruitgaan. 

Millimeterstapjes zijn trouwens ook oké! Maar het is wel gewoon zo dat hoe groter de sprong is die jij durft te wagen, hoe sneller the next level of growth zich zal aanbieden! 


Ik ben Hannelore heel dankbaar voor deze expertalk, maar nog meer voor het goede advies, de handige tips & tricks… die ze mij altijd te geven heeft. Ze is oprecht een hele meerwaarde aan mijn zij – een TOP coach! 

Heb je nog vragen voor Hannelore of mijzelf? Stuur dan gerust een berichtje! 

Vergelijkbare berichten