#33 Professionele foto’s inzetten om jezelf te boosten

Eén van de dingen die ik voor mijn rebranding deed, was een mega toffe fotoshoot op een mega originele locatie – een optiekwinkel! Hoewel ik normaal best ongemakkelijk ben als het op fotoshoots aankomt, slaagde Els van Knipoogjefotografie er toch in mij meer dan op mijn gemak te stellen. Een echte experte in haar vak dus, en tevens de tweede ambitieuze mamadam waar ik mee in gesprek ga deze maand. 

Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!

Els, vertel eens: vanwaar komt jouw passie voor fotografie?

“Ik ben eigenlijk begonnen met fotografie door mijn kinderen en het besef dat ze zonder dat je het weet ineens groot zijn. Daarom wou ik zoveel mogelijk kostbare momenten op camera vastleggen.  

Toen ik mijn eigen onderneming begon, besefte ik bovendien ook hoe krachtig beelden zijn en hoe dat soms in schril contrast kan staan met hoe onzeker ondernemers zich voelen. Aan de hand van mijn fotografie wil ik ondernemers dus op beeld vastleggen om zowel zichzelf als hun boodschap te bekrachtigen.”

In het begin dacht ik: “ja, ne foto, dat kan ik toch ook gewoon met mijn smartphone nemen?” Maar al snel ontdekte ik dat goede beelden echt hét verschil kunnen maken voor een ondernemer. Waarom is dat zo?

“In sommige gevallen kan een smartphone zeker voldoende zijn. Maar wil je als ondernemer echt professioneel overkomen en succes behalen, dan is investeren in goede beelden zeker aangeraden. Want goede, ‘krachtige’ beelden versterken je verhaal en zorgen ervoor dat je beter overkomt naar je klanten toe. Het laat ze zien dat je weet waar je mee bezig bent.”

Bij brandingshoots is het belangrijk om je ideale klant in je achterhoofd te houden. Kan je uitleggen waarom dat zo is?”

“Dit is echt nen hele belangrijk! De reden dat jij, als ondernemer, beelden maakt is meestal niet omdat je jezelf graag op foto ziet, maar wel om duidelijk te maken aan jouw klanten wat jij voor hen kan betekenen. 

Meer zelfs, ik zie vaak dat er een grote ‘gene’ is bij ondernemers om zichzelf te laten zien. Maar dat is niet nodig. Die proberen we zo snel mogelijk de kop in te drukken wanneer we samen een shoot doen. It is part of my job om ondernemers gerust te stellen.”

Het is veel vaker zo dat dienstverleners fotoshoots doen. Maar waarom loont het ook de moeite als productverkoper om goede beelden van jezelf te hebben? 

“Als ondernemer kan je best zo veel mogelijk mee zijn met de trends. En één van die trends is dat mensen echt van mensen kopen nu. Klanten willen weten wie er achter het merk staat voordat ze er hun vertrouwen aan geven.

Dus ook als productverkoper is het belangrijk om te tonen dat je in je product gelooft en dat kan je het beste doen door ook jezelf te laten zien. Want jij en jouw product zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.”

Je gebruikt vaak heel originele locaties. Mijn shoot met jou was bijvoorbeeld in een optiekshop. Hoe verzin je dat? 

“Ik houd mijn ogen altijd – altijd! – goed open. Want eigenlijk is overal waar ik kom een potentiële locatie voor mijn shoots. Daarnaast praat ik ook met heel veel mensen en probeer ik het steeds zo ‘lokaal’ mogelijk te houden. Je hoeft niet per se naar de verste uithoeken te gaan om goede beelden te maken.”

Je doet grote business shoots en mini-shoots. Wat is nu juist het verschil tussen de twee? 

“Mini-shoots doe ik één keer per jaar voor ondernemers die snel enkele ‘up to date’ beelden nodig hebben. Er hangt niet te veel tralala rond: de kern is écht de shoot zelf. Daarnaast zijn mini-shoots er ook voor ondernemers die mij eerst willen leren kennen voordat we samen verder in zee gaan. 

Een business shoot daarentegen is echt voor die ondernemers die heel unieke beelden willen op hun naam, met hun faam (qua locatie, stijl, vibe…).”

Je zegt: ‘up to date’ beelden. Hoe vaak zou jij andere ondernemers aanraden om je foto’s te vernieuwen? 

“Ik zou zeker en vast meegaan met de seizoenen. Daarmee bedoel ik: gebruik in de zomer geen foto’s waar je een sjaal en een dikke winterjas draagt. 

Daarnaast zou ik toch ook zeker aanraden om minstens twee keer per jaar je foto’s te veranderen. Jij verandert als persoon én als ondernemer, dus dat kan je best ook zo veel en zo goed mogelijk doortrekken in je foto’s.”

Beelden gebruiken voor je website is een hele logische. Maar waar kan je zo nog voor gebruiken? 

“Social media zijn een tweede hele evidentie optie. Maar daarnaast heb je ook nog de meer ‘traditionele’ media waar je ze voor kan gebruiken: flyers, boekjes, banners, businesskaartjes. Al deze dingen maak je nog persoonlijker – nog beter! – dan met enkel tekst.” 

Mijn doelpubliek zijn ambitieuze mama’s. Daarom ook dat ik bij jou een business shoot heb gedaan met mijn kinderen. Is dat iets wat je vaker ziet gebeuren: dat grenzen vervagen tussen privé en werk? 

“Jazeker! Je ziet meer en meer dat ondernemers zichzelf een weg zoeken tussen enerzijds het strakke ‘zakelijke’, en anderzijds het feit dat ze ook maar gewoon ‘mens zijn’. Deze dubbele realiteit is de klant ook niet (meer) vreemd vandaag de. 

Het speelse, belevende aspect van ondernemer zijn is dan ook echt mijn stokpaardje. Want als een shoot niet leuk mag en vooral kan zijn, dan is het voor mij geen match. Zet de misconceptie dus uit je hoofd dat een shoot stil en serieus moet zijn. Neen, bij mij draait het echt om tonen wie je bent en wat je doet.”

Heb je nog een laatste boodschap of een tip voor andere ambitieuze mamadammen zoals jij? 

“Geloof in jezelf en wees authentiek! Ik zie heel vaak dat ondernemers hier meer struggelen. Maar klanten komen bij jou – en niet bij anderen – omdat jij bent wie je bent en doet wat je doet. Dus daar mag je ook trots op zijn!”


Daar ben ik het helemaal mee eens! Jij bent een ambitieuze mamadam die goed is in wat je doet. Jij mag stralen; jij kan stralen! En na dit interview weet je het wel: leg je dat graag goed vast op beeld? Dan kan je altijd beroep doen op Els van Knipoogjefotografie. 

Meer info te vinden op haar website.

Vergelijkbare berichten