#31 It’s all about Merkpersoonlijkheid: hoe onderscheid jij je van de concullega’s?

De allereerste aflevering van een nieuw jaar Podcast voor Ambitieuze Madammen en daarvoor heb ik iets speciaals in petto. Tromgeroffel… Heel de maand juni ga ik in gesprek met 4 toppers van ambitieuze mamadammen, echte experts in hun vak. So read this one &… stay tuned for more! 

Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!

Tijdens mijn rebrandingsperiode had ik het genoegen kennis te maken met een paar geweldige dames die me toen enorm geholpen hebben. Geïnspireerd als ik was, vroeg ik of ze samen met mij ‘live op de socials’ wilden om hun kennis en inzichten te delen met andere ambitieuze ondernemers zoals jij. 

Bij deze hoor je in juni dus niet alleen mijn stem, maar ook die van andere ambitieuze mamadammen om jou te motiveren en inspireren. EXPERTTALKS! De aftrap doe ik met niemand minder dan Kristel van Krstl Clear. Zij neemt ons mee in de wereld van branding en vertelt ons waarom het zo belangrijk is om jezelf als ondernemer sterk naar voren te brengen.

Kristel, kan je ons meer vertellen over Krstl CLEAR brand & web studio en hoe je ondernemers helpt bij het vormgeven van hun merk?

“Natuurlijk! Met KRSTL CLEAR brand & web studio help ik gepassioneerde ondernemers bij het lanceren van hun merk en het ontwikkelen van hun website. Hoe ik daarvoor te werk ga? Ik vertrek steeds vanuit 4 elementen die voor mij echt de basis zijn van alles. 

Je hebt merkstrategie (visie, missie, marktpositie, ideale klant…), merkpersoonlijkheid (waarden, normen, uitstraling…), merkverhaal en tenslotte is het ook essentieel om te weten hoe het merk bijdraagt aan een transformatie in het leven van de klant. 

Door deze vier aspecten in achting te nemen, kan ik een merk en website ontwikkelen met een goede flow én appeal naar de ideale klant toe.”

Je zegt dus dat merkpersoonlijkheid een belangrijke rol speelt bij het opbouwen van een merk? 

“Zeker en vast! In het verleden was een merk voornamelijk eenrichtingsverkeer, maar tegenwoordig is het mogelijk voor een merk om echt verbinding te maken met de klant. Meer nog, het is zelfs heel belangrijk om dat te doen! Want de klant wil niet zomaar iets kopen van God weet wie. Neen, de klant wil weten van wie hij koopt. De klant wil de persoon achter het merk kennen. 

Mijn tip: wil je dus een goede band met jouw klanten creëren ? Dan is het belangrijk om goed te begrijpen hoe jouw klanten reageren en wat hun motivaties zijn. 

Hoe kom jij nu te weten welke merkpersoonlijkheid echt past bij een ondernemer en diens merk? 

“Ik werk graag met het wetenschappelijk kader bedacht door Margaret Mark en Carol Pearson op basis van de 12 archetypes van de Zwitserse psychiater Karl Jung. Aan de basis van dit werk ligt de vraag: wat wil jij als mens in je leven bereiken? Of anders gezegd, wat zijn jouw kernmotivaties? 

Op basis van deze vraag werden er 4 groepen mensen gemaakt:

1. Mensen op zoek naar onafhankelijkheid ⇔ 2. Mensen op zoek naar verbinding & contact, 3. mensen op zoek naar risico ⇔ 4. Mensen op zoek naar stabiliteit & structuur. Elk van deze 4 kernmotivaties worden vervolgens opgedeeld in 3 archetypes.

Ik vind het heel boeiend om samen met anderen uit te zoeken wat hun kernmotivaties zijn en op basis daarvan uit te zoeken welk archetype het beste past. Niet altijd gemakkelijk, want ieder heeft een beetje van elke motivatie in zich. Als moeder heb ik bijvoorbeeld andere motivaties dan als ondernemer. 

Als web- en branddesigner voor ondernemers ga ik dus specifiek op zoek naar wat de meest dominante drijfveer is voor jou, als ondernemer, en hoe dat tot uiting komt in jouw merk en gemeenschappelijk heeft met jouw ideale klant.”

Veel mensen, o.a. ik als startende ondernemer, denken dat branding alleen draait om kleuren kiezen en een logo ontwerpen, maar eigenlijk is het veel meer dan dat. Kan je ons vertellen waarom het belangrijk is om je merk op een dieper niveau vorm te geven?

“Het is inderdaad een veelvoorkomende misvatting dat branding alleen draait om kleuren en een logo. Maar voor mij draait het eerst en vooral om het begrijpen van de diepere betekenis en waarden achter een merk, pas daarna volgt de visuele vormgeving. Ik leg dit even beter uit. 

Je gaat alleen succesvol kunnen ondernemen als dat wat jij onderneemt 100  % bij jou past. Als jouw merk dus niet overeenkomt met je kernwaarden, dan ben je waarschijnlijk op het verkeerde pad. Eerst moet je heel goed weten wie je bent als persoon en wat je wilt uitdragen naar de buitenwereld. Op basis daarvan kan je vervolgens de juiste kleuren, vormen en andere visuele elementen kiezen. 

Wat ik zelf één van de interessantste dingen vind aan deze tweede stap in het proces? Zet een ronde cirkel af tegen een rechte lijn, en het heeft een heel andere effect. Als designer vind ik het fascinerend om te zien hoe deze keuzes het merk kunnen versterken en uitdragen wie je bent.”

Hoe belangrijk is het om een helder beeld te hebben van je doelgroep en hoe gedetailleerd moet je hierin gaan?

“Jouw doelgroep op scherp stellen is belangrijk, maar pin je er ook niet te hard aan vast. Althans dat zeg ik vanuit mijn ervaring als web- en branddesigner. Voor mij gaat het meer om te begrijpen wat er achter die doelgroep zit en je daarop te focussen, dan te weten dat jouw doelgroep bestaat uit 40-jarige mama’s die wonen in Vlaams-Brabant, voltijds werken etc.”

Hoe vaak is het nodig om je merk opnieuw in vraag te stellen en te evalueren?

“Het is belangrijk om regelmatig je merk opnieuw te evalueren. Ik zou zeggen minstens jaarlijks, maar het kan ook vaker zijn. Het is eigenlijk een continu proces van bijblijven en ervoor zorgen dat je merk nog steeds aansluit bij wie je bent en wat je wilt bereiken.

Coca-Cola bijvoorbeeld. Zij hebben een logo dat al jarenlang meegaat maar toch ook veranderingen heeft ondergaan die jij op het eerste zicht misschien niet eens opmerkt. 

Om mijn antwoord op deze vraag dus met dit voorbeeld samen te vatten: voor mij gaat het erom dat de basis er staat  met ruimte voor (kleine) aanpassingen zonder dat je jouw kernwaarden verliest.”

Om het met een metafoor te zeggen…

Kristel is de architect. Jij & ik haar klanten. 
Wij hebben een idee van hoe we willen dat ons huis eruitziet. Kristel is de architect die dat idee gaat uittekenen en uitlijnen. Vervolgens is het weer aan ons, ondernemers, om het huis te bouwen en te bewonen. Om er onze eigen eerste stappen in te zetten! 

Heb je nog een laatste boodschap of een tip voor andere ambitieuze mamadammen zoals jij? 

“Ik merk wel vaker bij ondernemers dat ze te veel vanuit hun eigen perspectief kijken en te weinig vanuit dat van de klant. Om het je beter uit te leggen geef ik je een voorbeeld. 

Stel je verkoopt tweedehandskledij en ik vraag jou: wie zijn jouw concurrenten? De kans is groot dat je deze vraag beantwoordt met ‘andere tweedehandszaken’. Maar evengoed zijn andere eerstehandszaken jouw concurrenten. Want voor de klant doet het er waarschijnlijk niet toe of het nu eerstehands of tweedehands is, zolangs de kledij maar in goede staat is.”


Voilà, dat was het dan: de aftrap van deze maand Podcast voor Ambitieuze Mamadammen x Experttalks. Ik hoop dat je net zoals ik geïnspireerd en gemotiveerd bent door Kristel om ook van jouw website en branding ‘ik weet niet wat’ te maken. 

Heel veel succes alvast! 

Mocht je nog vragen hebben voor mij of voor Kristel, stuur gerust een berichtje. 

Vergelijkbare berichten