#17 Een ideale klant? Iedereen is welkom

De ideale klant. Er wordt altijd gezegd dat wij, ondernemers, tot in de puntjes voor ogen moeten hebben wie dat precies is. Maar is dat nu echt zo? Moet jij per se weten dat jouw ideale klant houdt van tennis, dat jouw ideale klant tussen de 30 en 40 jaar oud is etc. In deze blogpost geef ik je een antwoord op deze vraag. 

Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!

Toen ik begon met ondernemen werd me langs alle kanten toegeschreeuwd: “Sharon, jij moet weten wie jouw ideale klant is! Jij moet zijn of haar identiteit tot op het kleinste detail bepalen!” Eerlijk toegegeven, vond ik dat toen allemaal een beetje ‘té’.  Eerst en vooral omdat ik dacht dat het er niet zoveel toe deed, en bovendien wou ik er ook graag voor iedereen kunnen zijn. Ik wou elke persoon die struggelt met om het even wat, de tools in handen kunnen geven om terug grip op zijn of haar leven (terug) te krijgen. 

Maar wat bleek nu? Al degenen die me toegeschreeuwd hadden, krijgen uiteindelijk gelijk. Als je iedereen wil aanspreken, ben je in een té grote vijver aan het vissen. Je mag dan nog zo hard je best doen, de kans dat je een vis (een nieuwe klant) aan de haak slaat is kleiner dan wanneer je heel goed afbakent in welk deel van de vijver je wilt vissen. 

Ik heb dit aan de levende lijve mogen ondervinden. Pas wanneer ik heel goed begon af te bakenen dat ik andere ondernemende mama’s zoals ik wou helpen, toen pas begon ik verandering te merken in mijn bereik. Want het zijn deze mama’s, met dezelfde struggles én ambities, die zich herkennen in mijn verhaal. Want het zijn deze mama’s die ik, Sharon, net zo goed kan verder helpen.

Hoe bepaal jij jouw ideale klant? 

Het is heel belangrijk om je eigen gevoel, een persoonlijke twist te geven aan je ideale klant: wie wil jij nu echt graag helpen? Wat zijn de klanten waar jij vrolijk van wordt? 

Enkel en alleen als je dat heel klaar en duidelijk op papier hebt, kan je dat ook vertalen naar een goede marketingstrategie. Want onthoud heel goed dat het in marketing allemaal draait om één ding: jij wil mensen aanspreken. Jij wil mensen raken. Jij wil mensen het gevoel geven: “Damn, die heeft het over mij. Van deze persoon wil ik kopen!”

Uitsluiten, maar vooral ook insluiten 

Ik zie vaak bij mijn coachees een en dezelfde zorg: “mijn ideale klant bepalen zorgt er toch voor dat ik een grote groep mensen uitsluit?” Ik kan je geruststellen: eigenlijk is dat niet zo. Het is niet omdat je in jouw marketingplan een bepaalde groep uitsluit, dat ze helemaal niet meer welkom bij jou zijn. Je gaat ze gewoon niet langer rechtstreeks aanspreken. 

Neem in mijn geval bijvoorbeeld vrouwen die noch ondernemer, noch mama zijn. Het is niet omdat ik mij richt op ambitieuze mamadammen dat ik er niet voor hen kan zijn. Zo kreeg ik onlangs een heel motiverend berichtje van een dame die helemaal geen ondernemende mama is en toch luistert ze naar mijn Podcast voor Ambitieuze Mamadammen [link]. Ze vertelde me dat ze zich erkend in mijn ambities. Ik motiveer en inspireer haar. Ik help haar mindsetgewijs vooruit! 

Eentje om te onthouden! 
Jouw ideale klant is geen statisch gegeven. Integendeel! Jouw ideale klant evolueert met jou mee. Jij leert bij, wordt ervaringen rijker…. waardoor jij als persoon én als ondernemer verandert. Het is dan ook belangrijk dat jij jouw ideale klant aanpast aan jouw groeiproces.

Do it yourself 

De ‘schot onder je kont’-opdracht is all about asking yourself some questions deze week: 

  • Wie ben ik op dit moment aan het bereiken? 
  • Wie koopt er het vaakst? 

Duik hiervoor eens in je statistieken. 

Sta vervolgens stil bij de volgende vragen: 

  • Ben ik tevreden met mijn doelpubliek nu? 
  • Zijn dit de personen die ik effectief wil bereiken? 
  • Zijn dit de klanten waar ik voldoening uit haal? 

Indien JA: helemaal prima, jij hoeft niets meer te veranderen aan je ideale klant!

Indien NEE: sleutelen maar! 

Loop je vast? Heb je graag wat hulp? Dan ben ik er helemaal voor jou! Stuur me een berichtje en dan kijken we samen verder hoe jij jouw ideale klant kan bepalen, alsook bereiken natuurlijk! 

Vergelijkbare berichten