#16 Essentiële tips om je online zichtbaarheid te boosten 

Als ondernemende mamadam wil je zoveel mogelijk groeien. Daarom wil je natuurlijk dat mensen op de hoogte zijn van jouw bestaan en vooral ook dat ze goed weten wat jij allemaal doet. Je wil met andere woorden zo zichtbaar mogelijk zijn. Maar hoe o hoe doe je dat dan? In deze blogpost geef ik je alvast drie essentiële tips om jouw zichtbaarheid de lucht in te boosten. 

Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!

Laten we eerst nog eens even op een rijtje zetten wat ‘zichtbaarheid’ nu precies is. Alsook waarom jij graag zo zichtbaar mogelijk wil zijn. 

Het is eigenlijk heel eenvoudig en kort neer te pennen: zichtbaarheid zorgt ervoor dat jij jezelf, als ondernemer, bekendmaakt aan een groot publiek. Vervolgens geldt: hoe groter jouw zichtbaarheid, hoe groter jouw exposure en hoe groter de kans dat je (nieuwe) klanten aantrekt. 

Best simpel, hé? Wel, als je de volgende drie tips gebruikt, zal het zelfs nóg simpeler worden!

3 tips to shine a light on…. YOURSELF! 

1. Stap af van het idee dat zichtbaarheid alleen maar social media zijn

Social media zijn alomtegenwoordig vandaag de dag. De mogelijkheden ervan zijn dan ook eindeloos. Dat ontken ik zeker niet. MAAR, liefste ambitieuze mamadam, houd in je achterhoofd dat er nog meer bestaat dan social media alleen. 

Wist je bijvoorbeeld dat het allereerste platform waarop mensen vandaag de dag informatie zoeken (openingsuren, een winkel in de buurt…) nog altijd Google is? Daarom is het een must als ondrenemer om in te zetten op dat wat men Google Mijn Bedrijf noemt: een gratis tool gemaakt door Google waarmee jij jouw bedrijf gedetailleerd in de verf kan zetten. En eenmaal opgesteld, is het heel belangrijk dat jij dat ook blijft doen! Post regelmatig, upload nieuwe foto’s, vraag klanten om reviews… en je zal zien dat jouw zichtbaarheid aanzienlijk de lucht in zal gaan! 

Daarnaast is het ook goed voor jouw zichtbaarheid om regelmatig ‘actief’ bezig te zijn met jouw website. Meer bepaald zal je er jouw SEO (Search Engine Optimization) mee verbeteren waardoor je hoger in de organische zoekresultaten van Google verschijnt. Een hele goede manier hiervoor zijn blogposts die je heel gemakkelijk zowel onderling als aan andere content van jou kan linken. Because you know what? SEO houdt van linken leggen! 

Ik heb het nu nog niet eens over de ‘old school’ – of ook: offline – manieren gehad om jezelf meer zichtbaar te maken: folders, visitekaartjes, locaties die je aanbevelen… Ook zij dragen enorm bij aan je zichtbaarheid. Laat die offline zichtbaarheid van jou dus zeker niet los! Zo werd ik onlangs bijvoorbeeld gevraagd om een lezing te geven voor het Huis van het Kind. Hoe ze me gevonden hadden? Via een old school ‘offline’ artikel in het tijdschrift van de Gezinsbond.

Online en offline zichtbaarheid versterken elkaar ook enorm. Op netwerkevents word ik bijvoorbeeld regelmatig herkend aan de gele kleur die zo eigen is aan de branding van Sharon Cobert Coaching. “Jij draagt een gele outfit? Dan ben je waarschijnlijk Sharon?” Ik heb er voor gezorgd dat mensen mij associëren met de kleur geel: zowel online (mijn website, mijn mails, …), als  offline (mijn outfits, visitekaartjes…). Ik heb mezelf m.a.w. zichtbaar(der) gemaakt aan de hand van de kleur geel.

2. Creëer verbinding

Het zit nu eenmaal in onze aard dat we ons graag gewaardeerd voelen. We worden anders gezegd graag erkend in wat we doen, óók als het op kopen aankomt: “Oh, ik ben niet zomaar een uit de duizend, ik ben niet zomaar ‘weer’ een andere klant.” 

Als ondernemer is het heel erg belangrijk om in te spelen op dat gevoel: ga in verbinding met jouw (potentiële) klanten! Reageer op stories, stuur eens een persoonlijk berichtje… en doe dat niet alleen voor en tijdens de aankoop, maar ook achteraf. “Hey seg, ik ben benieuwd hoe nog met je gaat? Ben je nog tevreden met mijn product / dienst?”

3. Wees trouw aan jezelf, maar durf jezelf ook te tonen 

Heel vaak hoor ik van mijn coachees: “Social media, allemaal goed en wel, maar eigenlijk past dat niet echt bij me. Het is niet hoe ik in elkaar zit en daarom wil ik er liefst ook niet te veel in meegaan.” Helemaal prima, hoor. Dat gevoel – jouw gevoel! – mag er volledig zijn. 

Maar wat als ik je zeg dat je dit gevoel net in jouw voordeel kan gebruiken? Dat het dubbel en dik oké is om de echte jij op social media te tonen? Meer nog, dat het zelfs enorm gewaardeerd wordt: jij en de authentieke zelve die je bent! Want het is nu eenmaal zo dat mensen het liefste kopen van mensen en daarom graag zoveel mogelijk weten over wie er achter een product of dienst schuilt. 

Jij kan dus én aanwezig zijn op social media én trouw blijven aan jezelf. Een dikke win-winsituatie als je het mij vraagt!

Tip? Toon jezelf regelmatig niet alleen op beeld, maar ook met video én stem. Durf jezelf te tonen! Het komt de verbinding die je aangaat met klanten alleen maar ten goede. Zo weten ze nog beter met wie ze te maken hebben en van wie ze (hopelijk) kopen! 

Do it yourself 

Om die zichtbaarheid van jouw nu helemaal ‘do it yourself’ te boosten, sta even stil bij de drie tips die ik je hierboven gegeven heb: 

  1. Zet jij in op meer dan social media alleen? 
  2. Hoe creëer jij op dit moment al verbinding? Hoe kan jij dit nog beter doen? 
  3. Durf jij jezelf te tonen? Hoewel je trouw blijft aan jezelf, stap je af en toe toch ook eens uit je comfortzone? 


Heb je graag een moment om hierover te sparren met andere ambitieuze mamadammen zoals jij? Dat kan! Maandelijks zelfs! Want schrijf je je in voor de Mastermind voor Ambitieuze Mamadammen? Dan krijg je een supertoffe groep aan gelijkgezinden om samen mee te aan de slag te gaan! Om samen met mij, Sharon Cobert Coach, ervoor te zorgen dat jouw business groeit! Kom hier alles te weten over het programma. 

Vergelijkbare berichten