#9 Stop met pitchen! Of toch op de manier waarop je het waarschijnlijk doet…

Als onderneemster kan je maar beter goed leren pitchen. Want het is dé manier om anderen enthousiast te krijgen voor dat wat jij doet. Maar als ik je één raad mag geven, is het wel dat je hier en nu stopt met pitchen zoals dat meestal gedaan wordt: uit je hoofd aframmelen wie je bent en wat je doet. Ga in de plaats voor een pitch die écht aanslaat. In deze blogpost vertel ik je met veel plezier hoe je dat doet. 

Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!

Elevator pitch 

Pitchen komt oorspronkelijk voort uit het idee van de ‘elevator pitch’. Of je staat op de lift te wachten in een heel groot gebouw. Naast jou staat een hele belangrijke persoon – denk aan een Barack Obama of een Will Smith – die met jou de lift in zal stappen. The chances are yours now: je hebt x-aantal verdiepen de tijd om jou verhaal te brengen. Je kunt er dus maar best voor zorgen dat het kort, krachtig én vooral ook overtuigend is. Want al wat je wilt, is tenslotte toch dat Barack of Will benieuwd zijn naar meer van jou? Dat ze eventueel voorstellen om ook na de lift met jou nog  eentje te gaan drinken in de launch? 

Heel vaak wordt er gezegd dat hoe vaker je je pitch oefent, hoe meer je hem vanbuiten kent en hoe meer je er op korte tijd uit kan halen. Maar ik ben geen fan van deze aanpak: gooi dat idee weg nu meteen! Want pitchen is veel meer dan gewoon aframmelen wie je bent en wat je doet. 

Stel nu bijvoorbeeld dat ik jou enkel en alleen vertel dat ik Sharon Cobert ben, moeder van 2 energieke kids, en mijn eigen coachingbedrijf heb. “Ja”, denk je dan, “allemaal goed en wel, maar ik ben niet getriggerd. Met deze Sharon hoef ik niet per se nog veel langer in de lift te blijven staan.” Ik heb je met andere woorden niet goed genoeg overtuigd van wat ik voor jou kan betekenen. 

Wat ik daarentegen wel moet doen om een goede pitch te brengen, is mezelf verschuiven in het perspectief van mijn luisteraar: wie is mijn luisteraar en waar staat die voor? Of wat kan mijn luisteraar eraan hebben als ik meer van mijn verhaal vertel? Het is dus heel belangrijk om niet vanuit jezelf, maar vanuit je luisteraar te vertrekken bij een goede pitch. 

Een pitch mag ook niet saai zijn, maar wel levendig, energiek, wervend… Laat jezelf dus van je beste kant zien! Je zou het eigenlijk kunnen bekijken als op date gaan: je wilt geen akelige stiltes. Neen. Je wilt dat jouw date meer over jou te weten wil komen.

Een goede pitch prikkelt 

“Ja, Sharon, ik denk dat ik het wel snap. Maar hoe doe ik dat dan concreet: een goede pitch brengen?”

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: jij moet jouw luisteraar prikkelen. Jij moet jouw luisteraar het gevoel geven: “Goh, over die Sharon wil ik wel meer weten.” Want zo zorg jij ervoor dat deze persoon jou gaat opzoeken op Internet, jouw volgt op sociale media, een gesprek bij jou inplant etc. 

Concreet prikkel je door: 

  • Een vraag te stellen. Bv. Ben je iemand die houdt van planten? JA. Heb je groene vingers? NEE. Wel, heb je dan ooit al gehoord van plantenterrariums? Een soort van bokalen met planten in waar je amper voor moet zorgen? Wel, mijn bedrijf Plantydesigns en ik verkopen dat! En zo ga ik door met mijn pitch… 
  • Een stelling poneren. Bv. Ik houd een pitch voor ondernemende vrouwen en ik begin met de stelling: “Wist je dat er vorig jaar 40 % van de startende ondernemers vrouwen waren?” Wat ik vervolg met: “en wist je ook vrouwen de groep zijn die het meeste stopt met ondernemen?” Wel, dan gaat die vrouw zeggen: “oei, is er iets wat ik kan doen om dat bij mezelf te voorkomen?” En juist daar, op dat moment heb ik de deur op een grote kier gezet voor mezelf. Op dat moment kan ik mijn coachingspraktijken verder gaan pitchen…

Do it yourself 

Hier is ie: mijn ‘schot onder je kont’-opdracht voor de dag!

Denk eens even na over een aantal zinnen waarmee je jouw pitch zou kunnen beginnen. 

  • Welke vraag kan je stellen? 
  • Welk statement kan je maken? 

Je kan ook altijd voor iets heel choquerends gaan waarmee jouw luisteraar niet per se akkoord gaat. Want het opent de deur, het trekt de aandacht om verder te blijven luisteren naar wat jij nog meer te zeggen hebt.

Wil je graag eens pitchen aan mij om dan samen te kijken of dat wat je zegt er boenk op zit? 

Of jij optimaal gebruikt maakt van jouw luttele minuten in de lift? 

Dan kan! 

Stuur me een DM op social media of een bericht via mail en dan pikken we samen een moment uit voor jouw pitch! 

Of wil je graag nog meer weten over het belang van goed pitchen en hoe je dat zelf doet? 

Luister dan naar aflevering 9 van mijn Podcast voor Ambitieuze Mamadammen. 

Op Spotify of Apple Podcast. 

Vergelijkbare berichten