#14 “Oei ik groei als ondernemer”. Hoe omgaan met jouw transformaties als Mamadam?
Als ambitieuze mamadam vind ik het reuzebelangrijk om steeds te blijven groeien. Dat is eigenlijk waar het bij mij allemaal omdraait! Opleidingen, workshops, cursussen, boeken… Ik zorg ervoor dat ik continu blijf bijleren, waardoor ik ook continu blijf evolueren in al wat ik doe en onderneem.
Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!
Ik ben niet meer de Sharon van vier jaar geleden, of een startende ‘onzekere’ ondernemer die alles in vraag stelde wat ze deed: Doe ik het wel goed genoeg? Is dit wel de manier?… Neen! Ondertussen weet ik veel beter wat ik wil en wat ik doe. Zo weet ik bijvoorbeeld dat Instagram echt mijn platform is waardoor ik daar meer op inzet dan LinkedIn of Facebook.
Time to rebrand!
Ik zou je ook heel graag nog een ander voorbeeld vertellen waarin mijn ‘ontwikkelde’, ‘geëvolueerde’ zelve goed naar voren komt. Dus zet je even gezellig neer en lees rustig verder:
Ik hoorde wel vaker van coachees: “Sharon, wat jij brengt is zo waardevol. Maar op de een of andere manier komt het niet zo goed naar buiten…” Heel lang en hard heb ik nagedacht over deze kwestie: “Waar o waar gaat het toch mis? Wat o wat kan dat toch zijn?”
Uiteindelijk slaagde ik erin om de vinger te leggen op datgene wat ervoor zorgde dat ik mezelf klein hield.
Ik durfde het namelijk niet goed aan de spotlights volledig op mezelf te richten. Daarmee bedoel ik dat ik het niet aandurfde om mezelf als een expert / deskundige naar voren te schuiven, ondanks alle laaiend enthousiaste reacties die ik kreeg van mijn coachees. Ik had steeds dat stemmetje in mijn achterhoofd dat zei: “Goh, Sharon, jij moet nog heel veel bijleren en groeien. Wat heb jij nu al te zeggen? Je bent toch nog niet bekend genoeg?!”
Anders gezegd, ik profileerde mezelf niet genoeg waardoor ik dat ook niet voldoende naar buiten bracht. Letterlijk! Want zo was de branding van SharonCobertCoaching allesbehalve wat het moest zijn! Op dit moment kan ik heel eerlijk toegeven: ik wist heel goed hoe alles moest – content planning, doelen zetten… daar help ik mijn coachees fantastisch mee! Maar voor mezelf klungelde ik maar wat bij elkaar: kleurtje hier, lettertype daar…
Ik betrapte mezelf er bovendien op dat heel vaak als mensen vroeger naar mijn website verwezen, ik hen iets zei in de trant van: “oei ja, let maar niet te veel op mijn website. Die is dringend aan een update toe!”. Zo zie je maar: onbewust wist ik heel goed waar het schoentje wrong…
Ooit al gehoord van het spreekwoord: “Bij de loodgieter thuis lekt de kraan”? Awel, dat was bij mij 100 % het geval …
Het was dan ook een echte eye-opener om dit in te zien: wou ik dat SharonCobertCoaching er helemaal stond – voor de volle 110 % – dan zou ik voor een volledige uitstraling en merkbeleving moeten zorgen!
Afgelopen week heb ik dan ook de knoop doorgehakt om mijn branding volledig te herzien. Ik ga voor een nieuwe website, logo, kleuren, lettertype… Ik ga helemaal all in! Want ik voel dat het tijd is om de nieuwste, meest ‘geüpdate versie’ van Sharon Cobert de wereld in te zetten!
I’m ready! Are you ready for?
Do it yourself
Wat ik jou nu aan de hand van mijn verhaal wil vragen is om af en toe stil te staan bij jezelf en je het volgende af te vragen:
- Wie ben ik en wat onderneem ik op dit moment?
- Komt dat overeen met wat ik, als mamadam met mijn eigen bedrijf, naar de buitenwereld toe uitstraal?
- Of moet ik ergens verandering in brengen?
Onthoud daarbij dat het helemaal oké is om soms even de pauzeknop in te drukken en de nieuwere versie van jezelf te ontdekken. Jij bent tenslotte niet meer de ondernemer van vorige week. Laat staan die van enkele jaren geleden!
Heb je graag iemand om hierover te sparren? Dan ben ik, Sharon, er helemaal voor jou. Ik doe eigenlijk niets liever!
Aarzel dus niet om me een berichtje te sturen.