#36 Branding voor jou laten werken? Vertrek vanuit emotie.
Als er één iemand is wie ik zo ontzettend dankbaar ben, dan is het wel Jolien van StudioWal. Want zij heeft ervoor gezocht dat Sharon weer 100 % Sharon kan zijn. Ze heeft er met andere woorden voor gezorgd dat mijn rebranding er staat. So last but not least, mijn talk met brandingexperte Jolien!
Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!
Hoe begin je aan branding? Wat zijn de eerste stappen?
“Tegen de verwachtingen van vele ondernemers in, begint branding voor mij echt bij zelfreflectie. Eerst en vooral moet jezelf afvragen wie je bent, wat je belangrijk vindt, wie je ideale klant is… Je moet jezelf met andere woorden eerst positioneren op de markt vooraleer je de visuele kant van jouw merk kan ontwikkelen (logo, kleuren, lettertype…). Ga je met mij aan de slag, dan nemen we dus eerst echt de tijd om dit piekfijn uit te dokteren!
Daarna pas komt het maken van een moodboard aan bod om de gewenste sfeer, tone of voice vast te leggen enzoverder enzovoort.
Het brandingproces bestaat dus uit verschillende fases, met als einddoel om echt een gevoel over te brengen naar je klant. En het is dit gevoel dat ervoor gaat zorgen of de klant al dan niet bij jou koopt.
Ik herinner me dat je mij verschillende kleurenpaletten voorstelde. In het begin voelde ik me aangetrokken tot een veilige keuze, maar uiteindelijk hebben we kleuren gekozen die buiten mijn comfortzone lagen. Een goede keuze, want het heeft mijn merk echt geREbrand!
“Branding is een uitdagend, fascinerend proces waarvoor je als ondernemer zeker en vast uit je comfortzone moet stappen. Want je kan niet eeuwig blijven vasthouden aan het ‘oude’. Jij verandert en dat moet je vervolgens doortrekken in heel je onderneming.
Zoals bij jou dus het geval, Sharon, was het een goede keuze om voor een ander geel te gaan. Luxueus geel, goedkoop geel… Er bestaan heel veel soorten gelen. Het is dus een kwestie van te kiezen wat bij jou en jouw onderneming past.
Ik zeg heel bewust: jou én jouw onderneming. Want voor mij is een branding past geslaagd als je een combinatie maakt van dat wat bij jou past – jouw persoonlijkheid, jouw authenticiteit – als dat wat bij jouw bedrijf past – jouw doelen, en het is dus daarvoor dat je buiten je comfortzone gaat moeten stappen.
En dat ik uit mijn comfortzone ben gestapt!
“Je bent zeker niet de enige voor wie rebranding uitdagend is, Sharon. Branding wordt heel vaak onderschat! Het is echt even jezelf heel confronterend in de spiegel aankijken: wie ben ik en wat wil ik, als merk, uitstralen? Daarbij is het dan mijn mijn taak, als de brandingsexperte aan je zij, om samen met jou te kijken wat werkt en wat niet. Ik geef je met andere woorden de tools en richtlijnen in handen om de volgende stappen te zetten.”
Is het brandingproces anders voor een startende ondernemer dan voor iemand die al even bezig is?
“Absoluut, het is compleet anders. Het is niet zeg dat startende ondernemers zo maar wat moeten doen voor hun branding. Het is altijd goed om hierover na te denken. Maar de eerste drie tot vijf jaar verandert je onderneming nog heel veel. In het begin is het dus geen must dat alles tot in de puntjes uitgedacht is.
Voor ondernemers die al een tijdje bezig zijn, ligt het daarentegen anders. Zij zijn op zoek naar REbranding:echt alles herzien opdat de onderneming terug past bij wat ze op dat moment willen uitstralen. Ik zelf werk ook het liefst met deze soort ondernemers. Waarom? Omdat ik dus heel strategisch te werk ga en het is net dat ‘strategische’ wat bij beginnende ondernemers nog ontbreekt.
Hoe belangrijk is het om mijn branding up to date te houden met de weg die ik de komende jaren ga afleggen als ondernemer?
“Je moet zeker niet om de haverklap gaan rebranden, Sharon. We zijn samen heel uitgebreid de strategische ‘zoekfase’ doorgegaan en hebben je branding nu zo opgebouwd dat die duurzaam is. Het kan dus zeker en vast een tijdje mee!
Voel je dan toch na x-aantal jaar dat er zoveel intern veranderd is in jouw onderneming. Ja, dan is het wel opnieuw tijd voor een rebranding.”
Zonder jouw hulp zou het nooit gelukt zijn mijn rebranding tot een goed einde te brengen. Duizendmaal dank dus!
We hebben dat echt samen gedaan, Sharon. Ik gaf jou de tools en richtlijnen, waardoor je het zelf tot een goed einde kon brengen.
Dat is ook dan ook waar ik voor sta, mijn motto: SAMEN VAN PASSIE TOT BRANDING! Ik begeleid ondernemers voor, tijdens en na hun rebranding, waarbij het hele proces echt een ping-pong spel is tussen de ondernemer en mezelf.”
Heb je nog een laatste boodschap of een tip voor andere ambitieuze mamadammen zoals jij?
“Ik heb het al gezegd eigenlijk, maar het is gewoon heel belangrijk, dus ik doe het nog een keer: maak van je rebranding niet zomaar iets moois. Neen, zorg ervoor dat je eerst over alles reflecteert (waarden, strategie, doelen…). Daarna kan je dan aan de visuele branding beginnen waarbij ik je sterk aanraad af en toe ook eens stevig uit je comfortzone te stappen!
Nog een aller, allerlaatste tip: laat je voor je branding ook niet te veel beïnvloeden door anderen. Jij doet wat jij doet! Jouw onderneming én dus ook jouw branding zijn jouw keuzes!
Ik kan het niet genoeg zeggen: ik ben Jolien zoooooo dankbaar voor alles wat ze gedaan heeft om de nieuwe Sharon in het leven te roepen. Ze heeft er echt voor gezorgd dat ik er weer helemaal fris en fruitig in kan vliegen, met 100 % motivatie én 100 % inspiratie.
Wil je dus net zoals ik herboren op het ondernemerstoneel verschijnen? Dan heb ik één advies voor jou: JOLIEN!