#46 Al die to-do´s en toch pruts ik een hele dag?
Je lijst puilt uit. Een to-do hier. Nog veel meer to-do’s daar. En toch heb je op de een of andere manier het gevoel dat je niets hebt bereikt? Herkenbaar? Je bent niet alleen. Vaak vragen mijn coachees mij om advies over hoe hiermee om te gaan.
Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!
Allereerst, ik ben niet zo een fan van het woord ‘to-do’. Liever heb ik het over onze ‘kermisbak’ als ondernemer. Er zit vanalles in om te grijpen en vervolgens ook aan te werken (jouw taken). Leuke taken én minder leuke taken.
Dat gezegd zijnde, komen we bij het stukje time management waar ik het met jou over wil hebben. En ja, ook van deze term krijg ik opnieuw een beetje grijs haar. Ik heb het liever over ‘energiemanagement’. Nu is het heel vaak zo dat we tijdens onze werkdag zo maar wat grabbelen in onze kermisbak: “waar ga ik vandaag maar eens aan werken? Waar heb ik op dit moment zin in?” Met als gevolg dat je op het einde van de dag het gevoel hebt dat je niet vooruit bent gegaan.
BEEN THERE, DONE THAT.
Ik kan je dus echt vanuit mijn eigen ervaring een hele goede, hele handige tip geven. Ooit al gehoord van ‘content batching’? Jij plant bv. om niet 1 maar meteen 5 podcasts op te nemen omdat je dan meer in de flow geraakt en sneller kan werken. Awel, mijn tip is heel gelijkaardig.
Ik doe aan ‘themadag’-batching.
Of ik die mijn dagen in de week vastpin rond een bepaald thema.
Als je kijkt naar je lijst met taken, dan ga je zien dat je taken kan clusteren in grotere thema’s. Thema’s die bij ons, ondernemers, meestal heel gelijkaardig zijn: financiën, content, technische zaken … Wat ik vervolgens doe is deze thema’s koppelen aan dagen.
Zo is maandag mijn date dag met madam centjes. Boekhouding, facturen uitschrijven, financieel plan bijschaven…
Zo is dinsdag mijn content dag. Content plannen, posts maken, video’s opnemen…
Door mijn dagen zo te bundelen, zorg ik ervoor dat ik op een meer constructieve manier bezig ben met mijn taken. Meer focus. Minder ik spring van een mailtje schrijven, naar hop een factuur maken om dan door te gaan naar mijn copywriter berichten.
Ik bundel mijn energie echt rond 1 bepaald soort taken, één thema, wat voor een veel vlottere workflow zorgt! Ik krijg zoveeeeeeel meer gedaaan.
De grote tip die ik hier dus voor jou heb en meteen ook de schop onder je kont is:
Ga even kijken naar jouw to-do lijst: welke thema’s kan jij er uithalen? Vervolgens koppel je die aan de dagen van de week om op die manier orde te brengen in jouw kermisbak.
Want het is echt zo dat jij jezelf het gevoel gaat geven: “DAMN, vandaag heb ik veel verzet!”
Veel succes!
Iemand nodig die jou helpt jouw kermisbak op orde te krijgen? Ik, Sharon, ben daar dé persoon voor! Stuur me een berichtje en dan bekijken we samen hoe wij het meeste uit jouw ‘kermisbak’ – of beter gezegd: uit jouw groei – gaan halen!