#10 Hoe jij lessen kan trekken uit een lanceringsflop
Je hebt een nieuw product klaar staan waar je heel enthousiast over bent en je lanceert met volle moed. Maar dan, compleet tegen je verwachtingen in, blijft de verkoop uit… Een lanceringsflop. Het kan elke ondernemer overkomen. De afgelopen maanden maakte ik het zelf nog mee. Maar het moet je niet klein krijgen. Integendeel. Je kan er leren mee omgaan, lessen uit trekken en des te sterker uit heropstaan. In deze blogpost deel ik mijn ervaring met jou.
Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!
De afgelopen maanden werkte ik mega hard aan mijn gloednieuwe Mastermind programma. Hét programma voor ambitieuze mamadammen die én hun ondernemersdromen willen najagen én een aanwezige mama willen zijn voor hun kids, no matter what. Ik geloofde – en geloof nog steeds – zo hard in de waarde van mijn product: ik, als ervaringsdeskundige ambitieuze mamadam, kan andere mama’s en madammen zoveel bijleren. Ik reik jou de tools aan opdat jij het leven kan leiden dat jij écht wilt: JOUW leven!
Maar hoe enthousiast ik zelf ook mocht zijn over mijn aanbod, toch merkte ik dat ergens het schoentje wrong. Iets sloeg niet aan. Iets zorgde ervoor dat mijn baby’tje, mijn trots niet goed ontvangen werd…
Maar wat o wat was dat toch?
Op zoek naar de flop(s)
Voordat ik samen met jou de vinger leg op mijn flops, geef ik graag eerst wat context.
Ik begon mijn eerste Mastermind programma vanuit het idee dat samen alles beter is dan alleen. Want zowel bij mezelf als bij andere ondernemers merkte ik op dat er toch heel vaak een soort ‘ik zit alleen om mijn ondernemerseiland’-gevoel overheerst, zelfs al heb je een coach aan je zij.
Voor mij werd het dan ook duidelijk dat een van de fundamenten van ‘goed ondernemen’ ligt in gelijkgezinde ondernemers te verbinden zodat ze samen aan hun zaak kunnen werken, zodat ze samen als ambitieuze mamadammen het beste in elkaar naar boven kunnen halen!
En zo werd mijn eerste Mastermind programma geboren. Ik werkte er keihard aan, gaf het beste van mezelf om al mijn kennis en expertise te bundelen in één traject opdat ook andere straffe mamadammen hiervan zouden kunnen genieten. Nadat de eerste lancering uitgesteld werd door corona, ging ik uiteindelijk van start begin 2022. En dat liep goed! Ik had het genoegen om te werken met supertoffe dames die er helemaal voor wilden gaan!
Maar toch voelde ik dat er iets beter kon. Mijn programma en ik hadden meer in onze mars. Want nadat ze het Mastermind programma beeïndigden, kwamen de dames al heel snel terug in de rush van het gewone leven waardoor de ambitieuze mamadam in hen de kop werd ingedrukt. Ik vroeg me dan ook af: hoe kan ik dat oplossen?
Zo kwam ik op het idee om te ‘co-worken’: gelijkgezinde ambitieuze mamadammen die samen werken, elkaar stimuleren én motiveren, om de beste versie van zichzelf – als mama én als onderneemster – in elkaar naar boven te halen!
FLOP 1
Het co-work idee nam deze zomer de vorm aan van een co-work summer groep, en dat met succes! Ik zag heel veel dames openbloeien, elkaar inspireren, motiveren en nog zoveel meer! Maar meer dan een manier van verbintenis creëren, was deze co-work summer groep ook een strategische stap in mijn lanceringsplan. Want na deze verrijkende ervaring, kon ik de dames ineens warm maken voor mijn vernieuwde Mastermind programma in het najaar (MA’AM, Mastermind voor Ambitieuze Mamadammen)! Ik pitchte mijn aanbod dan ook met veel enthousiasme, maar helaas… Ik ontving bitter weinig response…
FLOP 2
Eind augustus had ik ook het idee om bij de start van het schooljaar een 13-daagse minitraining rond mindset te geven wat ik opnieuw kon gebruiken als een stap in de richting van mijn MAM- lancering. Maar ook hier sloeg ik de bal mis en zag ik dat mensen afhaakten, wat ook doodnormaal is: je begint vol goede moed, maar valt dan stil – ik heb het ook wel vaker. Maar helaas voor mij, zorgde dit er natuurlijk voor dat mijn pitch voor de MAM-lancering opnieuw in het water viel…
FLOP 3
Ik stelde mezelf de vraag: hoe komt het toch dat mijn pitches niet aanslaan? Wat kan ik hieraan doen? Ik besloot dan ook enkele gratis strategiecalls weg te geven. En hoewel de dames er superenthousiast over waren (“Danku, Sharon, door jou is mijn mindset geshift! Door jou heb ik opnieuw actie ondernomen!”), kreeg ik ook hier heel weinig response (“Goh, ik heb net geïnvesteerd in een andere opleiding”, “Ik heb geen tijd”…).
What doesn’t kill you makes you stronger
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen en zeker geen drie keer… Het werd dus dringend tijd dat ik echt ging kijken waar dat schoentje wrong.
- Ik kwam al snel tot het inzicht dat de landingspagina voor MAM niet duidelijk was, chaotisch zelf, waardoor het niet aansprak bij mijn doelpubliek. Hoe duidelijk ik het zelf ook vond, ik bracht niet goed genoeg naar voren wat mijn doelpubliek eruit kon halen.
Ik liet de landingspagina dus herwerken door een experte. Maar daar bleef het niet bij: ik herwerkte zelf ook mijn aanbod. In plaats van 1. co-working, 2. coaching of 3. de combinatie veranderde ik mijn menukaart naar 1 duidelijk (communiceerbare) optie, of de drie ineens allemaal tezamen. Want eigenlijk geloof ik dat de kracht om de ambitieuze mamadam in je naar boven te halen net ligt in de combinatie van deze drie! Je gaat er voor de volle 100 % voor en dus voor het volledige menu!
- Ik had 1 oktober gezet als lanceringsdatum voor MAM. Maar omdat ik tegen flop 1, 2 & 3 aanliep, besefte ik dat deze datum niet haalbaar meer was. In de plaats van in zak en as te zitten, draaide ik deze teleurstelling om in iets positiefs: misschien was het najaar wel niet het beste seizoen voor mij om te oogsten? Misschien was het nieuwe jaar, januari 2021, wel de ideale gelegenheid om écht te knallen?
En ja! Dat was zo’n goede beslissing! Want op deze manier gaf ik mezelf ook ineens de tijd om mijn lancering te herzien en te verbeteren opdat die wel zou aanslaan. Zo heb ik vandaag de dag bijvoorbeeld twee workshopdagen op de planning staan waarin ik jou alvast laat proeven van alles wat je moet weten (mindset, money mindset, zichtbaarheid, marketing…) om als ambitieuze mamadam aan de slag te gaan!
Dus, liefste mamadam, zo zie je maar dat door deze ervaring ,mijn baby’tje nu pas echt geboren zal worden! Het Mastermind programma voor Ambitieuze Mamadammen staat er voor de volle 100 %! En meer dan ooit geloof ik in de waarde ervan. Want door mijn lanceringsflop, mijn vallen en opstaan, weet ik dat ik jullie dames écht kan helpen om ook jullie flop(s) om te buigen naar iets positiefs, iets productiefs, zodat jij op een hele andere manier in jouw bedrijf zal staan!
Ben je dus geprikkeld en wil je alvast aan de slag in één van de workshops in 2022?
Of gaan we samen knallen in 2023? Check het hier.
Do-it-yourself
Naar gewoonte sluiten we af met een ‘schop onder je kont’-opdracht.
Sta even stil bij de producten en/of diensten in jouw aanbod die je hebt uitgebracht, maar die eigenlijk niet het succes kenden zoals je gehoopt had, met andere woorden: jouw lanceringsflops.
- Wat deed dat met jou?
- Hoe voelde je erbij?
- Welke lessen kan je daaruit trekken?
- Heb je jouw lancering en aanbod al aangepast?
Huh, Sharon, dit lukt me niet. Eigenlijk weet ik hier helemaal niet zoveel over & ik weet ook niet waar te beginnen…
En dat is ook heel normaal! Ik, als de accountability coach aan je zij, help je graag mee op weg! Stuur me gewoon via DM jouw case en dan kijk ik hoe ik je kan helpen. Zo gaan we samen op zoek naar hoe jij uit jouw lanceringsflop je lessen kan trekken! Hoe jij uit jouw flops een nog betere ambitieuze mamadam wordt!