#38 Alles moet perfect ogen wil je groeien! Maar is dat wel echt zo?

OMG, liefde op het eerste gezicht! Dat was het gevoel dat ik kreeg toen Jolien, de dame achter mijn rebranding, mij het bestand stuurde met de nieuwe cover voor mijn podcast. Maar hoeveel beter mijn nieuwe cover nu ook is, ik heb geen spijt van mijn vorige. Want wij, ondernemers, leren gaandeweg bij. Onze onderneming hoeft dus zeker niet van meet af aan al perfect te zijn. 

Beluister je deze blog liever, ontdek de podcastaflevering hier!

Voor zij die het nog niet wisten: in juni vierde ik de eerste verjaardag van De Podcast voor Ambitieuze Mamadammen. In lijn met mijn rebranding zag ik dit als de ideale gelegenheid om mijn podcast te veranderen van cover. En zoals ik al zei in de inleiding: het was liefde op het eerste gezicht toen ik zag wat Jolien gemaakt had. Echt fantastisch! 

Zeker tegenover de eerste cover die ik zelf ineen geknutseld had. Maar no regrets. Zo gaat het nu eenmaal met ondernemen. In het begin is het vaak zo dat je roeit met de riemen die je hebt, waarna je leert hoe het beter – ‘t beste! – aan te pakken. 

Zo was het zowel voor mijn eerst podcastcover als voor mijn eerste e-book. Het is ondertussen al een heel aantal jaren geleden dat ik de eerste versie maakte. Toen: ik schreef de inhoud en knutselde de lay-out ineen in Canva. Nu: ik veranderde amper iets aan de inhoud, Jolien veranderde alles aan de lay-out. Het resultaat? Mijn e-book oogt nu zoveel professioneler waardoor het niet alleen meer waarde uitstraalt, maar ook meer waarde geeft. 

Dat is dus de reden waarom ook jij met specialisten zou moeten samenwerken. Het zorgt ervoor dat jij groeit en beter kan worden in wat je doet. Ondernemen, of course! 

Begin bij het begin 

Maar zoals ik eerder al zei, samenwerkingen aangaan met specialisten is geen must vanaf het begin. Neen. In het begin is het zelfs dik oké om nog niet alles volgens de regels van de kunst te doen. Het zorgt ervoor dat jij gaandeweg veel kan bijleren. Jij stippelt jouw ondernemerspad zelf stap per stap uit. 

Zo verliep het althans voor mij – én verloopt het nog steeds. Ik ben blij met het proces dat ik ben doorgegaan. Het zorgt ervoor dat ik de waarde van mijn rebranding nog harder zie: ondernemende Sharon in het begin versus ondernemende Sharon nu. 

De boodschap van deze blogpost? 

Ben je een startende ondernemer die nog niet het budget heeft om dingen uit handen te geven? Weet dan dat dit oké is! Niet alles hoeft van in het begin ‘perfect’ te zijn. 

Of ben je al iets langer bezig en heb je al wat groei doorgemaakt? Dan is het nu misschien wel hét moment om te zeggen: “Ik wil een niveautje hoger gaan. Misschien moet ik toch ne keer samenwerken met een professional waardoor mijn onderneming, in z’n geheel, een boost zal krijgen.” Spannend? Jazeker! De moeite? Nog meer jazeker! Geloof me, want ik heb het zelf allemaal zelf doorgemaakt…

En ook ik blijf verder groeien. Na Jolien ben ik steeds meer expertisewerk uit handen aan het geven. Met twee grote voordelen: 1. zoals ik eerder al, ik kan meer waarde geven, en 2. ik kan zelf echt focussen op dat waar mijn expertise ligt. Dat is niet prullen in Canva, noch in Lightroom. Neen, mijn expertise ligt in jouw inspireren en motiveren. Ik ben jouw coach Sharon. 

Kick your ass! 

Sta even goed stil bij jezelf, als ondernemer: wat is iets waar je best wel wat tijd in steekt maar professioneel misschien toch niet het beste resultaat behaalt – of toch niet zoals jij zou willen? 

Gevonden? Dan daag ik je ineens ook uit jezelf als doel voor dit jaar voor te houden dat jij een expert aanneemt om dit voor elkaar te krijgen. Zo moet je zelf niet langer meer prutsen en kan je verder focussen op dat waar jij goed in bent. 

Succes! 

Vergelijkbare berichten